Recensioner

RBMA Weekender:
En kväll med allt jag behöver

2 november 2014 16:02 · Gustav

Processed with VSCOcam with m5 preset

Processed with VSCOcam with f2 presetNär du är på klubb eller en spelning (eller både och) så är det gemenskap som gäller. Ingen försöker välta dig, allt är frid och fröjd. Det här stämmer dock inte om du är på Red Bull Music Academy Weekender och försöker få en glimt av Todd Terje. Jag vet inte om det är något i hans musik som gör att golvet framför scenen känns som helvetet på jorden, men mitt under ”Spiral” får jag nog, drar fingret över strupen och spänner blicken i ett kompisgäng som fått för sig att springa runt i ett långt led. Efteråt säger Rasmus att han aldrig sett mig så arg förut.

Men bra var det, att få höra 10 låtar man i princip kan utantill mixas ihop till ett enda långt megaparty. Ja, ni fattar. Det var nästan som en extraterrestrial känsla när någon härlig basslinga gick igång och allt flöt ihop. Åtta av tio brödrostar i betyg! Jag hatar människor.

Processed with VSCOcam with p5 presetSedan var det dags att besöka baren för nionde gången och glida in i Kägelbanans andra rum till ett betydligt trevligare dansgolv och Jacques Greene som spelade lite sad boys-musik och The Knife-remixer. Köpte en eller två Redbullvodka och var sedan vaken hela natten plus lite till.

Jag känner att jag kan identifiera mig väldigt mycket med Jacques. Vi skulle spela exakt samma musik på ett dj-gig och tillber våra iPhones (hans backdrop bestod bland annat utav en stor bild på en iPhone som han höll upp sina händer mot). Tio av tio brödrostar eftersom jag kände igen varenda låt som spelades!

Härnäst på schemat: ut i kylan, springa över Södra Teaterns terass, besöka baren en gång till och spendera en timme framför Sandra Mosh. En dj-timme jag är väldigt överraskad över. Sandra spelar sån berlintechno jag inte riktigt känner mig bekväm med, oftast händer inget och det låter som ett åskmoln samtidigt som djn ser ut som ett åskmoln under kepsen.

Men trots den tunga technon så var det melodiöst, hon verkade ha extremt kul och jag klarade faktiskt en hel timme med några öl. En lördagkväll på Södra Teatern var inte så dumt alls. Det är inte varje dag Todd Terje och Jacques Greene konkurrerar om publiken under samma tak i Stockholm eller ett helt hus är fyllt med bara bra musik. Nio toasters i betyg. Hade inte redbullvodkan kostat som en lägenhet i Stockholms innerstad skulle det bli fullpott.

B1cSiIICYAE43gf

/Gustav med sidekick-Rasmus